Rekord méretű szállítmány a BauTrans-nál

Galéria

Büszkén számolhatunk be róla, hogy Magyarország egyik legmagasabb áruját szállítottuk a napokban. A közel 8,5 méter magas szállítmányt négy éjszaka alatt juttattuk el a gönyűi kikötőből a 81-es úton, Székesfehérváron keresztül a pétfürdői Nitrogénművekbe. A rekord magasságú áru 140 kilométeres távon való szállítása különleges előkészületi munkát és intézkedéseket igényelt.

A három extraméretű tartályból álló szállítmány legnagyobb magassága a járművel együtt közel 8,5 méter, legnagyobb szélessége 7,3 méter. Mivel a magyar autópályákon 4,5 méter a megengedett legnagyobb magasság, gondos tervezés és előkészület előzte meg a kivitelezést. Az összesen mintegy 215 tonna súlyú rakományt három kamion szállította, melyek közül a legsúlyosabb (120 tonna) tartályt szállító jármű egy 16 tengelyes szerelvény volt. A szállítás „megkönnyítése” érdekében a szerelvények elé kötött vontatókon kívül három másik is követte a járműveket, melyek egyrészről – a hátsó vonórúddal összekötve – hátulról segítették a járművek haladását a nehezebb kanyarokban, másrészről voltak olyan útszakaszok, ahol két vontató ereje volt szükséges a szállítmány elhúzásához.

A megbízó felkérését követően számos előkészítő munka várt ránk. Az egyik legfontosabb feladat a megfelelő útvonal megtalálása volt, amely járható a túlméretes rakománnyal, és nincsen rajta bonthatatlan akadály – mint amilyen például egy közúti felüljáró vagy egy híd lenne a kijelölt útszakasz felett. Az útvonal kiválasztását annak bejárása követte, statikai vizsgálatok elvégzése, illetve a túlsúlyos szállításhoz és a településeken való áthaladáshoz szükséges hatósági engedélyek beszerzése. Mivel főként az E.ON illetékességi területén haladt át a szállítmány, az energiaszolgáltatót bíztuk meg azzal, hogy az út felett áthaladó elektromos vezetékeket, légkábeleket megemelje, ahol szükséges lebontsa és kikapcsolja, majd a szállítmány áthaladása után visszaépítse. A Nagyszentjánosi vasúti átkeléshez szükséges áramtalanítást – és az ezzel járó kiesést a vonatközlekedésben – három hónappal az áthaladás előtt kellett egyeztetnünk és engedélyeztetnünk a MÁV-val. A kijelölt útvonalon nem csak a légvezetékek, de az útjelző portálok is akadályt jelentettek, így szakembereink ezeket is elbontották, majd a szállítás után visszaépítették. A bontások idejére megtervezett forgalomirányítást a Magyar Közút ellenőrizte és engedélyezte.

Hogy a forgalmat és a lakosságot a legkevésbé zavarja a nem mindennapi méretekkel bíró fuvarozás és a vele járó áramtalanítás, portálbontás, kamionjaink éjszaka haladtak, és napközben egy biztonságos helyen várakoznak. Az épített és a természetes környezet védelmét is szem előtt tartottuk az akció során: a Nádor-csatornán átívelő közúti híd bekötő szakaszait feltöltöttük (a híd megerősítése érdekében), a szállítmány teljes útvonalán gallyaztunk, a Közút által megjelölt szakaszon kátyúztunk is, továbbá ahol szükséges volt, lemezeket helyeztünk el a kanyarok kiszélesítésére és a környezet megóvása érdekében.

Az alábbiakban megtekintheti a szállításról készült fotóinkat: